Met dit blog willen wij jullie meenemen op reis naar Australië en zo laten dromen en genieten van dit vrije en avontuurlijke land.

zondag 7 augustus 2011

einde

tja, zoals bij alle sprookjes, blaast ook hier een olifant met een lange snuit het hele verhaaltje uit.
Het zit erop.
We hebben een fantastische vakantie gehad met ons 5en. Een vakantie en avontuur samen beleeft. de vakantie is voorbij, maar de herinnering is er voor het leven. En reken maar dat die in mijn hoofd en hart gegrift staat.
Australie vinden we geweldig: prachtige natuur, een ontwikkeld land, waar alles te krijgen is, maar waar de natuur nog echt natuur en wildernis is. Een geweldig wildlife, waar je gewoon "tegenaan" loopt. Het is avontuurlijk met ontzettend aardige en geinteresseerde mensen en goed georganiseerde campings.
al met al een zeer goed vakantieland, waar we hopelijk nog wel eens terug zullen keren.

ps: er zijn nog een serie foto`s bij het picassa webalbum geplaatst. echter.... ze staan nu op een of andere manier allemaal door elkaar. dus leuk, maar zoekplaatje. veel plezier.

zaterdag 6 augustus 2011

Weer thuis

woensdag zijn we inderdaad naar Darwin gereden. Eerst zijn we gaan ontbijten/picknicken bij Katherine hot springs om daarna in deze warm water bronnen heerlijk te badderen. Het water is zo`n 35 graden, dus het is alsof je in een bad stapt. Heerlijk helder water waarin iedereen lekker ligt te dobberen. er is een klein waterversnellinkje waardoor daar een bubbelbad is ontstaan. Heerlijk. Sander is aan zijn grote schoonmaakbeurt begonnen met o.a. een preventieve huidbehandeling tegen de puisten die altijd in een vliegtuig ontstaan.
Daarna zijn we een stukje naar het noorden gereden om bij Edith Falls nog een pauze in te lassen. In het kader van de spa-dag, is dit dan het koude dompelbad. (ofschoon dat dan toch weer meevalt als je er eenmaal in bent). Lekker even kletsen met wat mensen die daar ook zitten en daan door naar Darwin.
Via de verschillende roadhouses (van dorpjes kun je niet eens spreken; er staat om de 50km een soort truckershuis waar je een bak koffie kan krijgen, een tankstation en vaak een camping. Dat was het dan wel weer) zijn we bij de camping Hidden Valley aangekomen. Hier worden we nog getrakteerd op wat optredens van een paar lokale artiesten.
De volgende ochtend weer de tactiek van Cairns gebruikt: koffers buiten open en alles uit de camper in de koffers mikken. De tassen vol met echt vieze was en de rest in de koffers. Het zit er zo in. helemaal goed.
Daarna naar een grote mall gereden om nog even wat te shoppen. de kinderen willen eigenlijk allemaal nog een shirt of bloes kopen. Freek en Hilde kunnen goed slagen. Sander niet. Dus hij gaat ook nog in het centrum kijken. We gaan na een chinees hapje noodles dus naar het centrum van Darwin waar we ook nog een paar souvenirs scoren en inderdaad een leuk shirt voor Sander. Iedereen gelukkig.
Dan gaat het snel richting einde: naar apollo, camper inleveren, met taxi naar vliegveld, inchecken, door douane en dan kunnen we al snel boarden. Eerst naar Singapore, daarna in een zeer grote en luxe airbus (80 meter lang en breedt, 450 mensen aan boord) naar Londen (superverzorging van de qantas!!) en dan weer met een kleiner toestel naar Amsterdam. Alleen de tassen met de vieze was zijn daar aangekomen. de koffers staan nog in Londen, maar die worden keurig zaterdagochtend thuis afgeleverd.
We staan gelijk op de A2 in de file, welkom thuis zullen we maar zeggen.
Hilde helemaal gelukkig want Dennis stond haar op te wachten op schiphol!! Sander afspraak om te chillen met zijn vrienden, Freek met Tijs de stad in voor rugzak voor Tijs.

dinsdag 2 augustus 2011

Nitmiluk bevaren

Vandaag vroeg uit de veren want we  moeten om 8 uur bij de kano verhuur zijn.
Daar aangekomen springen we in twee dubbele en één enkele kano (nou ja, springen...)
en we zijn op weg. onze spullen opgeborgen in een waterdichte ton. Sander gaat in de enkele kano. Na een half uurtje wisselt hij met Freek want de kano alleen is behoorlijk lastig.
We varen door de katherine Gorge: een prachtige gorge met rotsen aan allebei de kanten en groene bomen aan de zijkant. Bij elk leuk strandje staat een bord: don`t enter: daar zitten de zoet water krokodillen met hun nest. Deze croc`s schijnen mensen niks te doen, behalve als je hun nest nadert.
Zodra we zo`n bord zagen wilde Hilde en Sander er met een behoorlijke bocht omheen. En inderdaad bij een strandje zagen we er inderdaad een liggen. Op de terugweg niet meer, dus dan denk je... waar zit ie nou?
Op de heenweg hadden we de stroming tegen. Na ongeveer 1,5 uur waren we bij de eerste stroomversnelling en hadden de gorge 1 erop zitten. het was de bedoeling dat we tot daar zouden gaan, echter we kregen de tip van een man om met je peddel en je zwemvest een pad te volgen. dit liep voorbij de stroomversnelling en daar kon je weer in een andere kano stappen. Dit was in de 2e gorge. Hier hebben we ook nog een stuk gevaren tussen "the Narrows" een stuk met hoge rotsen en een wat smalle vaarweg. Hier voelde we een flinke tegenwind. Na een stuk zijn we omgekeerd, hebben in de buurt van onze eigen kano lekker even gezeten, wat gegeten, gezwommen. Ik ben even naar de overkant gekrabbeld via allerlei rotsen omdat daar wat prehistorische rotsschilderingen zijn van aboriginals. Interessant.
Na lekker te hebben uitgerust, zijn we op ons gemak teruggevaren. nu met de stroom mee. Onze handen waren wel al wat gevoelig en Hilde klaagde over haar ontzettend ontwikkelde armspieren die nu toch echt zeer gevoelig waren.
Al met al een erg leuke dag in een zeer mooie omgeving. echt de moeite waard.
Nu staan de kids te trappelen voor een bushwalk. ja, ik geloof het ook niet dat ze vrijwillig wat willen lopen maar dat komt omdat ze een plek hebben ontdekt waar veel kangaroes zitten. en die zijn zo ontzettend schattig!! Hilde en Freek (bijgenaamd de bush-walker met het scherpe oog!) hebben ze gisteren ook gezien en daar was het meest schattige beestje wat j e maar kon bedenken. (zeiden ze; dus even  mee gaan kijken).
Foto`s uploaden lukt hier van geen meter.  kost enorm veel tijd. dus dat doe ik pas als ik weer thuis ben.
Morgen gaan we via wat tussen stoppen naar Darwin. Overmorgen eerst daar nog wat de stad bekijken en wat shoppen en dan `s avonds terug naar nederland. Enerzijds leuk om mensen weer te zien,.....maar ik wil eigenlijk echt nog niet weg uit dit land.

dikke zoenen. volgende keer in het echie..

ps: er zijn hierr echt duizenden vleermuizen. bij de schemer beginnen ze allemaal rond te vliegen en geluid te maken. prachtig gezicht. Sander vindt het wat  minder wat hij is bang dat ze op zijn kop poepen.

maandag 1 augustus 2011

Nitmiluk (katherine Gorge)

Vandaag naar Nitmiluk gereden. dit was nog wel een stuk rijden. zo`n 250km. Onderweg kwamen we kangaroes tegen en ook veel dode. de levende skipte te snel voor mijn fototoestel.
Verder wordt de weg bereden door enorme road-trains: vrachtwagens van wel 50 meter lang. en soms wel 3 achter elkaar. die denderen maar door.
het landschap is bijzonder: rode aarde, groene bomen, blauwe lucht.
Het kruipt onder je vel.
Verder naar katherine wordt het droger en droger.
We staan nu op een camping bij de gorge. een groene oase met een heerlijk zwembad. Het informatiecentrum is zeer interessant en morgen gaan we kanoen door de gorges.
We snakken nu naar een biertje en gaan terug naar de camping om er een te pakken.
de temperatuur is 35 graden en voelt aan als bloedje heet.
Op de camping zagen we net een superlief skippietje en hebben dan ook lekker wat foto`s gemaakt.
zoenen

Litchfield National Park

Na een werkelijk prachtige sterrenhemel met vallende sterren (we hebben wensen bedacht) en goede nachtrust omdat de temperatuur daalt tot aangename waarde, gaan we op weg naar Litchfield NP. Dit park is slechts enkele kilometers van de camping. Eerst komen we bij een gebied waar de magnetic termieten wonen. Zij maken een soort van grafsteen-toren van hun nest. dit om de temperatuur in het nest stabiel te houden. ziet er erg apart uit. er staan ook nog wat termietenheuvels van de kathedrale-termiet: zo`n metertje of 5 hoog; 50 jaar oud.... een schuilplaats voor lizards, spinnen, ratten, possums e.d. tijdens vuur.
Daarna doorgereden naar Wangi-falls: je moet weten het park is een soort van plateau van kalksteen met veel water in het gebied. Het hele gebied is bekend om zijn watervallen met zwempoelen erbij. Dus Wangifalls is de eerste plek waar we lekker in het water plonsen en tot onder een waterval kunnen zwemmen. Er is op de rots een soort van holte ontstaan, intussen gevuld met water...helemaal warm dus. lijkt echt een warm bad. de poel is omgeven door groene bomen, gevuld met flying foxes: vleermuizen!  en groot!
prachtige plek. Daarna gereden naar Tormerfalls alleen om te kijken. daar mag je niet zwemmen. Dat mag wel bij Florence falls: te bereiken door 135 treden naar beneden te gaan. Deze poel ligt helemaal tussen hoge rotsen;  2 watervallen naar beneden, (er zijn mensen die helemaal omhoog klimmen en dan vanaf de top in het water springen; dat gaat zelfs freek te ver). Er zwemmen grote vissen en aan de kant ligt een joekel van een slang te slapen. Toen we die zagen, werden we toch ineens wat voorzichtiger....
Als laatste afgekoeld in buley`holes: een cascade van kleine badkuipjes, die met kleine watervalletjes verbonden waren.
Prachtig gebied. echt  moeite waard.
`s Avonds een echte croc-burger op: beetje stevig kippenvlees smaak. anders dan je zou verwachten.
Morgen gaan we verder naar het zuiden richting Katherine

vrijdag 29 juli 2011

Darwin

even snel een berichtje. ik heb 4 minuten om wat te schrijven.
het foto-uploaden is niet gelukt vorige keer. internet was te langzaam. zodra het kan, ga ik het nogmaals proberen.
gisteren een reisdag naar Darwin. in de ochtend de koffers buiten opengezet en alle spullen erin gepropt. was een goede tactiek. De koffers waren ook goed qua gewichtverdeling. De camper inleveren, naar het vliegveld en de vlucht verliepen prima. In Darwin merkte we gelijk dat het een heel ander gebied was.  (ga straks verder)
zo, gelijk uren later. maarik ga nu verder op een heel beroerde computer. In Darwin was het gelijk 10 graden warmer. We moesten even flink haasten om bij de camperverhuur te komen, camper meenemen, boodschappen doen (eerst een winkelcentrum vinden), camping vinden. Onze kids vreesde al dat we wild moesten camperen, maar we vonden toch nog een leuke camping. er waren daar geen losse toilets, maar alleen complete badkamers. De eerste possum gezien. De camper ingeladen. Hij is iets luxer en iets groter dan de vorige.
Vanmorgen ontspannen opgestaan en op weg naar de aidelaide river crossing. Het landschap is duidelijk anders dan waar we vandaan komen: droger, rode aarde, andere bomen, veel eucalyptus, Yucca. We zien veel aboriginals en aziaten.
Als eerste gaan we naar de fogg-dam: een dam die jaren geleden is aangelegd om rijstvelden te creeeren, maar de vogels aten standaard alle zaad op. Nu ishet een moerassig, billabong gebied met veel verschillende vogels, waterpythons, krokodillen. Ik liep een stukje over de dam omdat ik een foto wilde maken in een speciaal hutje, en ik kreeg even de kriebels...ging even rennen.
daarna doorgereden  naar de  rivier voor een tour met een boot om de krokodillen te zien: nou, dat is gelukt.....jeh.. wat een berg kroks bij elkaar. een jehh, wat zijn ze eng. de behendigheid in het water, die emotieloze ogen, die enorme kaken en tanden..... het dominante mannetje in dat stuk van de rivier is 6 meter, dus dan snap je het wel. wel erg indrukwekkend.
Verder een groep roofvogels gezien die bushfires maken. Zij houden van het vuur omdat daardoor allerlei beesten op de vlucht moeten en zij gemakkelijk aan lekkere hapjes kunnen komen. Maar ze zijn met velen en niet zo geduldig. als het even niet opschiet, pakken ze een tak met vuur en droppen deze een stukje verder: zo maken ze weer een bushfire om daar te jagen. (de bushfires zijn trouwens nodig voor deze natuur).

Na bijgekomen van de schrik, weer in de camper te zijn gekropen, zijn we doorgereden naar Litchfield camping. Morgen naar dit nationaal park.
Het is een leuke, eenvoudige outback camping met een verfrissende pool en een gezellige sfeer. Helemaal goed.
foto's gaan niet lukken. tot morgen.zoenen.

donderdag 28 juli 2011

Cairns

Na een heerlijke relax-dagin Airlie Beach, met nog een leuke ontmoeting met een gezin uit Breda, zijn we aan een lange rijdag begonnen richting Cairns. Vrijdag gaan we vliegen naar Darwin vanuit Cairns, dus we moeten een flink stuk naar het noorden toe.
Het ging prima, met tussendoor een lekker broodje subway en een overnachting op een verwaaide camping in Cardwell. (de storm had daar enorm huisgehouden!! het  bos was daar in de omgeving 80% kapot gewaaid en de daken van allerlei huizen waren eraf gewaaid.)
Onderweg heb ik geprobeerd die gave vrachtwagens te fotograferen: er rijden hier van die hele stoere, met veel chroom. maar ik moet zeggen, echt lukken doet dat niet in een hotsende, klotsende camper. (de wegen zijn hier niet zoals thuis; ze zijn smal en nogal honkieponkie).
Intussen zijn we in Cairns aangekomen. Zitten op de meest luxe camping ever: echt 3 zwembaden, bubbelbaden (koud én warm; Na lange discussie met Hilde hebben we toch voor de k....ehh.....warme gekozen!!) allerlei sporten zijn mogelijk. vanavond een buitenfilm. name it, it`s there. Lekkere afsluiting aan dit gebied. We gaan een hapje eten bij sissler`s. kijken of dat hetzelfde is als in Amerika.
Nu ga ik nog wat foto`s op ons album zetten.