Met dit blog willen wij jullie meenemen op reis naar Australië en zo laten dromen en genieten van dit vrije en avontuurlijke land.

maandag 25 juli 2011

Whitsundays... whaw

De dag erna zijn we weer verder gereden naar het zuiden. We zijn aangekomen op Airly beach: het meest zuidelijke puntje wat we gaan berijden vanuit Cairns. de tocht erna toe is prima gegaan. we zijn nu in een wat uitgestrekt, droger gebied terecht gekomen. Elke 30 km is er wel een nederzetting met een paar huizen, een winkeltje en een benzinestation, maar dan heb je het wel gezegd.
Airlie Beach is wel wat anders: een echt toeristische plek met veel backpackers, jonge mensen en winkeltjes/restaurantjes  en touroperators. Dit is niet gek want vanuit Airlie Beach ga je naar de Whitsundays. dit zijn 74 continentale eilanden van een onwaarschijnlijke schoonheid. Echt, je kan het eigenlijk niet beschrijven wat de kleur van het water is, groen, blauw in alle tinten. De eilanden zijn heuvelig, volledig groen begroeid en vol met dieren op het land en in de zee.
Vandaag hebben we een dagtocht gemaakt met de ocean rafting. Weer zo` n rubbere boot, met een klein clubje mensen en 2 begeleiders: waarvan er een nogal ADHD was. maar geweldig leuk; een enorme natuurmens en heel fanatiek in zijn verhalen over de natuur en de dieren. Hij vertelde heel veel en dat was geweldig. Eerst gingen we een uurtje varen (gemiddeld 60 km per uur; voor de show ook even 85 km per uur!!) Freek, Sander en Anja zaten op de rubberen zijkant, helemaal te genieten in de zon met de wind door de haren. Geweldig dus. je moest je vasthouden aan een handvat en een touw. Onderweg zagen we mantray-ray`s van 2 meter doorsnede en schildpadden. Daarna kwamen we aan op Hill inlet: WHAW..... geen woorden.....100 foto`s verder en je ogen uit je hoofd: siliconwitte stranden, blauwe en groene zee, blauwe lucht.... honderden krabbetjes die over het strand lopen, zee-arenden in de lucht...... tja........ga dat is beschrijven.
We hebben een stukje omhoog gelopen zodat we een mooi overzicht hadden. er lag nog een slang, maar dat paste volledig in het natuurplaatje....
zo snel we kunnen zullen we foto`s downloaden, dan zie je het zelf. Echt een van de mooiste plekken ooit gezien.
Daarna met de boot door naar een snorkelplek. Weer allerlei mooi koraal en leuke vissen gezien. Het water was behoorlijk koud, maar dat maakte mij niets uit. Ik ben er niet uit te slaan!! ( met een wetsuit kan je het ook wel even volhouden). Ik kan hier zo van genieten.
Daarna naar Whithaven Beach gevaren: op dit parelwitte strand hebben we heerlijk gelunched, (wel de zeemeeuwen van je bord slaan, want zij doen alles om je kippetje te pakken te krijgen!!) en gewoon genoten van deze zeer bijzondere omgeving. Daarna werd het tijd om weer aan boord te gaan en we hebben daarna weer ruim een uur gevaren. We gingen de hoek om en zien nog net de staart van een walvis zo`n 100 meter van ons vandaan. Even later zien we een moeder walvis met haar kalf: dit kalf was de Jumps aan het oefenen: constant omhoog uit het water met moeder walvis op enige afstand om te waken. Echt geweldig om te zien. Verder langs allerlei prachige eilanden. Ook lang hamilton eiland: een 6 sterren resort van 3000 dollar per nacht. alle bekende grootheden van deze planeet zijn daar al geweest. (erg logisch als je zoveel geld hebt om op deze stek even te zijn!!) Het laatste stuk hebben we nog even speed up gedaan: even gassen en rondjes draaien. heerlijk. Al met al een echt geweldige dag. Ongelofelijk gebied. WHAW!!!!

ps: de foto`s k omen zo snel mogelijk. dikke zoenen